lördag 4 februari 2012

Tre brun-rosa tårtor!

Mitt mission var att göra tre olika sorters tårtor till ett 60-årskalas.
Trots att dom var olika skulle dom matcha varandra.

Resultatet blev följande:

Första tårtan är gjord på vaniljbotten.
Fylld med blodapelsinmousse och persika/passionsfruktsmousse.
Spritsad med rosa grädde och dekorerad med hallon, jordgubbar och vindruvor täckta i aprikosgelé.
Små chokladflarn med rosa mönster finns också på plats!


Tårta nummer två blev en marsipantårta.
Det är vaniljbottnar fuktade med lite citron.
Fyllda med vaniljkräm, mosad banan och kolamousse.
Spacklat med marängsmörkräm (som blivit min nya favorit).
Tårtan är täckt med marsipan och dekorationerna är också gjorda i marsipan. De stora blommorna är penslade med lite rosa glitter.
Små hemmagjorda chokladhjärtan i rosa och brunt finns också på plats.

Något är konstigt med min kamera, så de två understa bilderna stämmer inte riktigt färgmässigt.




Den tredje tårtan blev en favorit i repris. Very Cherry Chocolate Cake.
Dekorerad med egengjorda chokladrullar!

2 kommentarer:

  1. Gör du egen sockerpasta, eller du köper färdig? Isf, var köper du den? Och köper du vit och färgar själv, eller du köper olika färger? Har aldrig använt sockerpasta, men börjar planera sonens födelsedagstårta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!
      Jag har provat att göra egen och färga, men jag tycker inte alls att det blir lika bra som att köpa.
      Jag täcker helst tårtor med marsipan, men marsipan går inte att få kritvit, så alla vita tårtor och detaljer är sockerpasta. Oftast köpt på www.strosselannat.se
      Jag gör nästan alla dekorationer i marsipan också. Om jag behöver göra något litet och pilligt använder jag vit sockerpasta som jag färgar.
      Hoppas du fick svar!

      Radera